Bukan semudah itu...tiada jawapan yang terus... | IT IS NOT ABOUT SIZE


Advertisement

SELAMAT DATANG KE BLOG **atikahnorbaki.com** FEEL FREE TO FOLLOW ME YA... =)

CORETAN PENDEK ATIKAHNORBAKI

Saya seorang yang serba kekurangan tapi mahu ingin menjadi setanding dengan mereka yang cukup sempurna diluar sana. SIZE bukan lagi penghalang untuk menjadi yang terbaik. Apa yang di persembahkan dalam "DUNIA MAYA" ini, inilah kejujuran sebenar benar diri NOR 'ATIKAH BINTI NORBAKI. Kini aku buang segala ketakutan dan kerendahan diri hanya untuk mengukuhkan kaki untuk berdiri.

Friday, April 4

Bukan semudah itu...tiada jawapan yang terus...

Rumit! rumit! rumit!... Rasa macam nak pecah kepala je bila nak fikirkan apa jawapan sebaliknya. Tapi sayang, semua tu tidak semudah kata kata yang keluar dari mulut dan di bahasakan oleh lidah dan di proses oleh otak. 

Contoh bila kita di lamar seseorang, yang mana seseorang yang kita tak pernah bercinta. Tapi hanya baru berkawan saja. Dan bila kita menolak lamaran, adakah kita sebenarnya menolak jodoh? Adakah sebenarnya jodoh kita dah sampai? Atau kita patut tolak atas ketidakstabilan ekonomi dan aset diri kita. Atau kita kena faham konsep rezeki selepas berkahwin? Atau itu hanya selingan atau singgahan dalam hidup kita? 

atau?atau?atau?atau? oooohhhhh banyak nye atauuuuuu!!!

Contoh lain kita dah habis belajar dan seharusnya peluang kerja yang akan kita cari. Walaupon sebenarnya kita belum sedia nak kje. Tapi di sebabkan kita berhadapan dengan masalah yang tak dapat di elakkan, dengan terburu buru nya kita pon mencari kerja. Tanpa kita fikir sebenarnya ada perkara perkara penting yang harus di titik beratkan. Bila tak cari, kita kena face masalah itu jadi solution nya kena jugak kje. Tapi bila dah keje, masalah yang lain pulak datang. Seolah keadaan tak merestui pencarian tersebut sebab kerja itu hanya untuk lari dari masalah. Salah keputusan atau memang belum masa harus bekerja?

Contoh lain pulak, umur makin meningkat. Perubahan hidup masih di takuk lama. Bila nak buat satu perubahan, ada sesuatu yang menghalang. Sesuatu itu juga adalah separuh dari pertolongan atau juga boleh di panggil tanggunjawab. Otak selalu fikir, apa yang dilakukan tu sebenarnya TANGGUNGJAWAB atau PERTOLONGAN? Bila cuba bawak situasi itu lari dari pemikiran yang terlalu memerlukan fakta semata, konsep tersebut terus berubah menjadi diri telah terpilih sebagai insan untuk melaksanakan tanggungjawab yang orang lain belum tentu boleh laksanakan sebaik diri kita. Jadinya ada aturan atau ganjaran lain telah di sediakan selepas menjalankan tanggungjawab ni. 

Contoh lain, tengah duduk minum kat meja restoran, tetiba di datangi seorang peminta sedekah. Kalau ikut fakta akal, akal akan translet peminta sedekah ofcz dia nak duit. Kenapa dia datang kat kita sebab kita ada duit. Tapi bila kita tukar pemikiran fakta kepada sesuatu yang bukan logik akal, kaki mereka melangkah adalah di tetapkan oleh DIA untuk mereka datang kepada kita. Kenapa DIA aturkan mereka datang kepada kita, adalah kerana kita insan yang tepat akan beri apa yang mereka nak. Kenapa DIA pilih untuk datang kepada kita, kerana ingin memberi imbuhan berlipat ganda selepas kita beri apa yang sepatutnya kepada peminta sedekah tu. Melalui sedekah itu, DIA nak bantu padamkan dosa berat dan ringan yang kita miliki.

Aku atau sesiapa takde jawapan.... Hanya DIA....

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Meniggalkan Komen di Blog AtikahNorbaki.Com